Venue Insight

Online bezichtigingen

Crisis of niet, als locatie moet je altijd aanwezig zijn en klaar staan voor je potentiële klanten. Gelukkig zijn er vandaag de dag verschillende tools beschikbaar die je hierbij kunnen helpen. Wat te denken van 360 graden foto’s? Vlogs over je locatie? Of zelfs online tours? En nee: dat hoeft allemaal helemaal niet heel veel geld te kosten en kan je ook in tijden van coronacrisis gewoon zelf doen. Ons team dook in de mogelijkheden van online rondleidingen en verzamelde de meest relevante tips & tricks.

TIP 1

Maak een Google 360 Tour


Wat is er fijner dan heerlijk ronddwalen door een locatie, alle tijd hebben om ieder hoekje in je op te nemen, elk detail te bestuderen, en iedere looproute zelf door te lopen. In je eigen tempo, vanachter je computer. Er valt best heel veel te zeggen voor 360 graden fotografie. Hoe handig is het om na je locatiebezoek nog eens rustig rond te kijken hoe het ook alweer precies zat. Hangen die mooie lampen daar standaard, of waren ze ingehangen voor een event?

Veel locaties hebben de afgelopen jaren al geïnvesteerd in 360 graden fotografie. Dat komt nu mooi van pas! Maar ook als je nog geen 360 graden foto's hebt, kun je deze redelijk eenvoudig en snel maken. Natuurlijk, professionele foto's zijn altijd het mooiste. Maar uitzonderlijke tijden vragen om uitzonderlijke middelen. Je kunt beter een niet-professionele foto hebben, dan helemaal geen foto. En wij namen de proef op de som: ook zelfgemaakte 360 graden foto’s zien er vandaag de dag heel aardig uit!

TIP 2

Maak een vlog


Hoe handig een 360 graden foto ook is om ongestoord door een locatie te kunnen lopen, dat is natuurlijk niet waar een locatiebezoek om draait. Je gaat op bezoek bij een locatie om ter plekke de sfeer te proeven, de mensen te spreken en te erváren hoe het er is. Je wilt meegenomen worden in de ambiance en de verhalen die een locatie bijzonder maken. Het gaat, kortom, om de persoonlijke connectie.

Je kent je locatie van binnen en buiten. De sappige anekdotes, de grappige verhalen en natuurlijk de voorbeelden van uitzonderlijk geslaagde events. Het zou enorm zonde zijn om die nu niet over te brengen op je online bezoekers. De oplossing: een vlog! En ook hier geldt dat de kwaliteit van de productie in deze uitzonderlijke tijd niet de hoogste prioriteit heeft. Neem een vrij nieuwe smartphone, zorg dat de belichting goed is en dat er geen storend achtergrond geluid is, en je bent klaar om te gaan.

TIP 3

Organiseer video tours


Kan het nog persoonlijker dan een vlog? Dat kan het zeker! Door persoonlijke en op maat gemaakte video tours aan te bieden. Want hoe leuk een vlog ook is om naar te kijken, het is en blijft eenzijdige communicatie. Vragen stellen kan je na afloop, per e-mail. Bij een online video tour kan je direct de interactie aangaan met je kijkers! Met deze optie komen we het dichtst in de buurt van een echte bezichtiging op een locatie.

Tips van Buitenplaats Kameryck

Buitenplaats Kameryck begon als een van de eerste locaties in ons land met het organiseren van video rondleidingen toen de coronacrisis uitbrak. Commercieel manager Birgit van der Woning bedacht de tours en deelt haar ervaringen.

“Je wilt als locatie in the picture blijven. Bovendien zien wij dat iedereen die een event wil organiseren in het najaar voor dezelfde dagen gaat. Probeer al die locatiebezichtigingen maar eens in te plannen straks, dat is dan niet meer te doen. Een online video tour geeft opdrachtgevers een beeld van de locatie, dat iets toevoegt aan de informatie die ze kunnen vinden op de website. En tegelijkertijd is het doel om het persoonlijk te maken, want ook dat is belangrijk.”

Heb je nog iets speciaals gedaan met de aankleding van de locatie? “Wij hebben een van de subruimtes zelf in gebruik genomen als kantoor, zodat we beter verspreid kunnen werken. Maar verder is de locatie leeg, en netjes opgeruimd. We hebben een opstelling neergezet zoals wij die het mooist vinden, zoals we de locatie het liefste tonen en zoals die ook het vaakst wordt gebruikt tijdens evenementen. Dat de locatie de komende tijd leeg staat is in dit geval een voordeel: alles kan gewoon blijven staan."

Hoe pakken jullie de rondleiding aan? “Een iemand filmt ons en de locatie waarover we vertellen, en ik geef samen met een andere collega de rondleiding. Met zijn tweeën presenteren is fijn, dan vul je elkaar aan. We gebruiken gewoon een smartphone en de app van Zoom. Dat werkt perfect, want daarmee kunnen mensen zich gewoon via een link aanmelden en de afspraak in hun agenda zetten. En met één druk op de knop doe je mee, je hoeft als kijker niets te downloaden.”

Wat zijn je ervaringen na de eerste rondleidingen? “Ik heb de eerste keer een bekende gevraagd om mee te kijken en me achteraf van feedback te voorzien. Hoe die het heeft ervaren, of we goed te verstaan zijn. Daar kwamen nuttige tips uit. Ik had verwacht dat we niet zo goed te verstaan zou zijn, maar het geluid viel enorm mee. De vragen die gesteld werden waren vrij algemeen. Maar ik geef altijd aan dat je met vragen ook mag bellen of mailen. Ik denk ook dat de organisator die écht vergaande interesse heeft, of heel specifieke vragen, eerder een privé rondleiding wil. Dus daarvoor kunnen we 1-op-1 sessies gaan geven.”

Gaan jullie door met de online rondleidingen? “We hebben de eerste keren meerdere kijkers gehad. Maar het moet nog wat meer bekendheid krijgen. Hoe vaker wij dit doen, en hoe meer locaties dit doen, hoe meer eventplanners weten dat het mogelijk is. Wij zijn in ieder geval van plan om dit zo lang het kan en mag twee keer per week te blijven doen.”

TIP 4


Je zelfgemaakte Google 360 Tours en vlogs kun je nu ook toevoegen aan je presentatie op Locaties.nl en Inspirerendelocaties.nl!